Stadig strengere krav fra kresne forbrukere og hard konkurranse mellom selskapene er en del av hverdagen for de globale bilprodusentene. Hondas taktikk for å beholde posisjonen som et av de ledende konsernene er en kraftig satsing på forskning og utvikling.

Dagens bilprodusenter må ikke bare sørge for at kundene blir mer enn fornøyde med sitt valg av bil. I spillereglene inngår det også å ta hensyn til ulike nasjonale lover og regler som gjelder for miljøpåvirkning og trafikksikkerhet.

Honda har tatt imot disse utfordringene og det er tydelig uttalt i selskapets forretningsfilosofi at man skal produsere og levere produkter med minst mulig påvirkning på natur og miljø.

Det brukes også store ressurser på å ligge i forkant av den teknologiske og sikkerhetsmessige utviklingen. Honda har i flere år hatt et eget kollisjonstestanlegg med åtte testbaner i Tochigi, Japan og det regnes for å være blant de mest avanserte i verden.

Det finnes en lang rekke eksempler på banebrytende teknologiske innovasjoner fra konsernet. Et eksempel er Civic CVCC som ble introdusert i USA i 1973, og som allerede flere år i forveien oppfylte de strenge avgasskravene i California. Et annet eksempel er at Honda drøyt 30 år senere ble den første bilprodusenten til å introdusere en brenselcellebil. Den fikk navnet FCX.

Bredden i Hondas forsknings- og utviklingsarbeid symboliseres på mange måter av den humanoide roboten ASIMO. I 1986 startet Honda arbeidet med å utvikle en robot som skulle kunne hjelpe til i menneskers daglige liv. Ved tusenårsskiftet ble ASIMO introdusert, og den var da den første roboten som behersket en realistisk og fleksibel gangteknikk. Siden den gang har Honda utviklet ASIMO ytterligere, og i år 2004 ble den valgt inn i Robot Hall of Fame.

Vi er vant med å finne Hondas produkter til lands eller til vanns. Med jetflyet HondaJet har Honda også begynt å markere seg i luften.

Honda har også kunnet dra nytte av å drive virksomhet på flere ulike produktområder med vellykket kryssbefruktning som resultat. Wako Research Center fokuserer på områder innenfor elektronikk, bioteknologi og nye materialer. Fire forskningsanlegg i Japan er innrettet mot morgendagens produkter med spesiell fokus på pålitelighet og ytelse.

Ettersom Honda er et globalt selskap, drives det forskning og utvikling på flere markeder. Honda Research Institute (HRI) ble etablert i 2003 i Japan, USA og Tyskland. Her driver man med forskningsprosjekter innenfor blant annet utvikling av avansert robotteknologi, bruk av nye, superlette materialer og brenselcelleteknologi. Innenfor bioteknologi undersøker HRI muligheten for utvikle drivstoff til kjøretøyer som utvinnes av planter.

* Alle priser er veil. utsalgspris. Lokal frakt og leveringskostnader tilkommer.

Cookies